вторник, 16 апреля 2013 г.


СТАТЕВІ РОЗБІЖНОСТІ В УЯВЛЕННЯХ ПРО ТВОРЧУ ОСОБИСТІСТЬ
К. С. Гапонова
Херсонський державний університет
karpovich06@gmail.com
Науковий керівник: кандидат психологічних наук,
доцент Савченко О.В.
Сучасні умови життя вимагають від людини нестандартних рішень стосовно тих чи інших завдань. Останнім часом популяризувалося творче мислення. В. М. Дружинін пише: «Дійсно, якщо інтелектуальна обдарованість не впливає безпосередньо на творчі успіхи людини, якщо в процесі розвитку креативності формування певної мотивації та особистісних рис передує творчим проявам, то можемо зробити висновок про існування особливого типу особистості – «Людини творчої»» [2; с. 75]. Люди з оригінальними ідеями дуже ціняться в колективі та в організаціях. Проте, не дивлячись на велику кількість переваг, існують й певні бар’єри у міжособистісних відносинах з творчими персонами. Вони є наслідком шаблонів (стереотипів), що існують у суспільстві.
Стереотип сприйняття – відносно стійкий та спрощений образ соціального об’єкту, явища та іншого, що складається в умовах дефіциту інформації як результат узагальнення власного досвіду та уявлень, прийнятих в суспільстві. Термін належить американському журналісту У. Ліпману [1;c.23].
 Відповідно, утворюються й певні перепони на шляху самореалізації творчих особистостей. Більшість оцінок, що приписуються у соціумі, невиправдані, адже базуються на першому враженні від одягу або особливостей поведінки, до того ж  додаються власні проекції. Таким чином будується повністю викривлений образ сприйняття. У сучасному світі не дивлячись на зміну цінностей все одно більш відомими є чоловічі імена, тому нам стало цікаво чим відрізняються творчі жінки.
Отже, об’єктом нашого дослідження  було обрано сприйняття творчих особистостей іншими людьми, а предметом – гендерні особливості сприйняття творчих чоловіків і жінок особами юнацького віку. За мету, ми взяли вивчення відмінностей у стереотипах сприйняття творчих чоловіків і жінок. Відповідно до мети були поставлені такі завдання дослідження:
1.                     Обґрунтувати теоретичні й методичні підходи до вивчення проблеми розвитку творчого потенціалу та типології творчих особистостей.
2.                     Дослідити особливості стереотипних поглядів щодо творчих особистостей.
3.                     Виявити спільні та відмінні погляди щодо творчих чоловіків і жінок.
Вибірка складалася з 40 осіб юнацького віку (від 18- до 21року), які були об’єднані у дві групи: перша складалася з 20 юнаків, а друга – з 20 дівчат.
 Ми розробили власну анкету для виявлення розбіжностей у стереотипах сприйняття творчої особистості у чоловіків та жінок. За змістом питання анкети були розділені на 4 блоки:
1.                     Суспільна думка
2.                     Зовнішність творчих чоловіків та жінок.
3.                     Особливості поведінки творчих чоловіків та жінок.
4.                     Риси характеру творчих чоловіків та жінок.
Спочатку опишемо уявлення юнаків та дівчат стосовно творчого чоловіка.
Серед отриманих результатів, нас зацікавили навіть ті, що  не дозволяли говорити про статистичні відмінності. Розглянемо усе це більш детально:
 В  групі юнаків та групі дівчат переважна більшість опитаних зазначають, що реалізація в творчому плані не залежить від статі. Але серед чоловіків цю думку підтримують 60% опитаних, а серед жінок  - 55%. Отже, можемо зробити висновок про існування стереотипного уявлення щодо існування «гендерної рівності» у питанні  творчого саморозвитку та самоствердження.
В обох групах респондентів найбільш розповсюдженим критерієм, який би вказував на те, що саме ця людина є творчим чоловіком було обрано наявність зовнішніх орієнтирів (наприклад, шарф, берет, підвіска у вигляді музичного інструмента тощо).  В цьому випадку частка юнаків складала 45%, а дівчат - 40%. Тобто, спільним є стереотипне уявлення стосовно того, що творчі чоловіки використовують певні аксесуари, які є «натяком» на їх творчу приналежність.
Також, 45% дівчат та 40% юнаків впевнені в тому, що оточуючі люди поважають творчих чоловіків. А отже, ми виявили стереотип: і молоді жінки, і чоловіки схильні вважати, що рідні, близькі, знайомі та просто перехожі – усі без винятку, - спроможні дійсно гідно оцінити талановитість та будь – які інші прояви творчої особистості, а отже сприйматимуть творчого чоловіка з належною пошаною, навіть якщо він займається не дуже пристойною, з боку моральності, але складною, з боку мистецтва, діяльністю (наприклад, пише сценарії до порнофільмів).   
В обох групах  більша частина опитуваних (55% чоловіків та 60% жінок) схильні вважати, що творчі чоловіки не обов’язково помітні у натовпі, це скоріш залежить від індивідуальних особливостей особистості.
  50% юнаків і 60% жінок впевнені в тому, що одежа творчих чоловіків може бути чистою, проте не випрасуваною, або в них може бути не причесане волосся, а отже, в уявленні студентів творчий чоловік має легкою мірою неохайний, непрезентабельний вигляд, що може свідчити про його неорганізованість, байдужість до себе або до думки оточуючих. Усе вище сказане дозволяє нам вважати цей факт спільним стереотипом.
-   частота вибору певних кольорів для власного одягу.
Результати розподілені таким чином, що більша частка дівчат (45%) та юнаків (35%) вважають, що колір одежі творчих чоловіків задається обраним  напрямом творчості, а отже стереотипним є уявлення про те, що творчі чоловіки схильні прилаштовуватися під ті цінності та погляди, що панують у певному творчому середовищі, і це відображається не тільки на їх внутрішніх, особистісних позиціях, а й у зовнішності.
Найбільш розповсюдженою  серед юнаків та дівчат є думка про те, що у творчого чоловіка є різноманітний одяг, але в той же час це і є відмінністю, адже серед юнаків цей варіант обрали 80%  опитуваних, а серед дівчат 45% (φ*ем. = 2,37; р≤0,01). Тобто стереотипним є уявлення щодо наявності у творчих чоловіків одягу для будь – яких життєвих ситуацій (і повсякденний, і спортивний, і парадний, і офісний), але юнаки більшою мірою ніж дівчата підтримують цю думку.
75 % чоловіків та 55% жінок вважають, що творчі чоловіки мають своє нестандартне бачення соціальних норм. Таким чином можемо припустити, що юнаки та дівчата вказують на певний креативний ресурс, який проявляється і в поведінці. Тобто певні правила або інструкції творчі чоловіки, незважаючи на їх однозначне формулювання, будуть сприймати інакше, вбачаючи певні недосконалості та намагаюсь компенсувати їх.
Серед усіх опитаних 45% юнаків бачать адекватність у діях творчих чоловіків, в той час коли 45% дівчат розцінюють поведінку творчих чоловіків як таку, що викликає захоплення та змушує замислитися над власною. Про істотні розбіжності це не свідчить, проте цікавим є більш глибокий жіночий погляд, який розкриває образ не тільки завдяки поняттю «норми», а й через поняття «еталону», тобто зразка взірцевої поведінки, до якого мають прагнути усі люди.
Аналіз результатів показав, що 60% чоловіків та 40% жінок (більша частина опитуваних в обох групах) впевнені в тому, що у творчий чоловік на невдачу реагує гідно, готовий до самовдосконалення або пошуку нових цілей. Отже ми маємо справу зі стереотипом, тобто, для юнаків та дівчат шаблонним є уявлення про постійну готовність творчих людей до змін в собі та про те, що вони, спираючись на власну гордість, намагаються не давати нікому, не при яких обставинах принижувати себе.
Ми виявили, що 50% юнаків схильні вважати, що творчі чоловіки легко знаходять вихід у стресових ситуаціях, в той час коли цю ж саму відповідь обрала лише чверть (25%)  жінок (φ*ем. = 1,67; при р≤0,05), адже вони надають перевагу іншому варіанту, а саме «творча особистість проявляє бурхливу емоційну реакцію» (65% дівчат). Отже для юнаків стереотипним є уявлення про стійкість, непохитність та легкість в поведінці творчих чоловіків, що допомагає їм швидко реагувати на життєві труднощі та ефективно їх долати,  щодо дівчат, бачимо протилежну думку. Вони схильні вважати, що творчі чоловіки дуже емоційні, і перш за все, будуть бурхливо реагувати, ніж займатися пошуком виходу зі стресової ситуації.
65% юнаків та 65% дівчат вважають, що успіх надихає на нову роботу. Виявили стереотип: творчий чоловік – людина, для якої вдале завершення певної справи, або реалізація певних планів стає стимулом, та джерелом нових ідей для початку інших справ.
Аналіз дозволяє нам виділити наступні тенденції. Дівчата, на відміну від юнаків, вважають творчого чоловіка ригідним (tем. = 2,21; при р≤0,05) та більш впевнені в тому, що він позбавлений почуття гумору, ніж чоловіки (tем. = 2,48; при р≤0,05). Тобто ми бачимо, що жінки оцінюють творчого чоловіка як сталу у своїх думках, вчинках, звичках та інших проявах особистість, доволі серйозну, або позбавлену почуття гумору, а отже можемо припустити (враховуючи дослідження, що доводять існування зв'язку почуття гумору з інтелектом), що і недалеку.  Можна знайти підтвердження цієї гіпотези, якщо виділити ті риси характеру, які дівчата вважають в першу чергу притаманними творчому чоловіку: хаотичність (серед. значення – 63,1), безвідповідальність (серед. значення – 47,35), розгубленість (серед. значення – 40,6). Для порівняння розглянемо відповіді чоловіків: хаотичність (серед. значення – 50,65), стійкість (серед. значення – 45,85), альтруїстичність (серед. значення – 40,8), безвідповідальність (серед. значення – 40,45).
Друга половина, розробленої нами анкети, присвячена питанням про творчу жінку. Блоки та показники будуть ті ж самі, то ж перейдемо безпосередньо до опису результатів.
В обох групах респондентів найбільш розповсюдженим критерієм було обрано наявність зовнішніх орієнтирів (наприклад, шарф, берет, підвіска у вигляді музичного інструмента тощо).  В цьому випадку частка юнаків складала 65%, а дівчат - 55%. Тобто, спільним є стереотипне уявлення стосовно того, що творчі жінки використовують певні аксесуари, які є «натяком» на їх творчу приналежність.
40% юнаків впевнені в тому, що оточуючі люди поважають творчих жінок, інші 40% в цій же групі вважають, що – інші заздрять, в той час, коли серед дівчат (55% опитаних) більш розповсюдженою є перша відповідь (поважають). А отже, ми виявили стереотип: і молоді жінки, і чоловіки схильні вважати, що рідні, близькі, знайомі та просто перехожі – усі без винятку, - спроможні дійсно гідно оцінити талановитість творчої жінки, а отже сприйматимуть її в усій різноманітності проявів, такою, якою вона є, не намагаючись при цьому, що-небудь в ній змінити.
В обох групах  (55% жінок та 75% чоловіків) розповсюдженою є думка, що творчі жінки завжди помітні у натовпі, адже  прагнуть зовнішньо підкреслювати вибір творчого шляху.
50% юнаків зазначили, що творчі жінки охайні, а тому завжди привабливі, прагнуть подобатися самим собі та іншим, а 45% дівчат впевнені в тому, що одежа творчих жінок може бути чистою, проте не випрасуваною, або в них може бути не причесане волосся, а отже, має легкою мірою неохайний, непрезентабельний вигляд, що може свідчити про її неорганізованість, байдуже ставлення до себе або до думки оточуючих.
По 75% і юнаків, і дівчат у кожній групі,вважають, що творчі жінки мають переважну більшість одежі яскравих кольорів. Таким чином можемо говорити про існування певного спільного шаблонного уявлення. Студенти впевнені в тому, що творчі жінки обирають яскраві кольори, щоб привертати  до себе увагу, бути контрастними на фоні повсякденності. А одяг – це певний посередник спілкування, що містить інформацію про особистість для соціуму.
80% дівчат та 60% юнаків зазначають, що у творчої жінки є різноманітний одяг для будь – яких життєвих ситуацій (і повсякденний, і спортивний, і парадний, і офісний), тому зовнішній вигляд у неї завжди доречний, ця думка є стереотипною. Проте за критерієм кутового перетворення Фішера (φ*ем. = 2,60; при р≤0,01)  встановлено, що значно більша за частку жінок (5%), частка чоловіків (35%), вказує на наявність переважно повсякденної одежі у гардеробі творчої жінки.  Тобто на думку юнаків, творча жінка перш за все піклується про практичність та комфорт, обираючи те, що їй одягти, а цільове призначення майбутньої зустрічі (влаштуватися на роботу, свято чи пляжна вечірка) не має значення. Як наслідок, ніякі привабливі частини власного тіла, вона не підкреслює, завжди виглядає буденно.    
35% юнаків творча жінка має своє нестандартне бачення соціальних норм, а для 45% відсотків дівчат – вона чітко і неухильно дотримується усіх правил та інструкцій, що існують у соціальному середовищі.  
Серед усіх опитаних 45% юнаків та 50% дівчат бачать адекватність у діях творчих жінок.
Аналіз результатів показав, що 60% жінок та 45% чоловіків (більша частина опитуваних в обох групах) впевнені в тому, що творча жінка у разі невдачі буде скоріш за все влаштовувати істерику. Таким чином, отримуємо стереотипне уявлення юнаків та дівчат щодо емоційної нестриманості творчих жінок.
Ми бачимо, що 60% юнаків та 60% дівчат схильні вважати, що творча особистість проявляє бурхливу емоційну реакцію. Отже стереотипним є уявлення про неспроможність творчих жінок опановувати власні почуття та емоційні стани, абстрагуватися та ефективно долати будь-які стресові ситуації.
В обох групах  рівноправними є дві думки: перша (її підтримують 45% юнаків та 45% дівчат) – творча жінка – це людина, для якої вдале завершення певної справи, або реалізація певних планів стає стимулом, та джерелом нових ідей для початку інших справ, а друга  ж більш негативна (її так само підтримують 45% юнаків та 45% дівчат) – творча жінка, що досягла певних успіхів, стає капризною, вибагливою, тобто навіть невеликі «перемоги» псують, розбещують її, сприяють появі надмірності, та невиправданої зверхності.
Аналіз дозволяє нам виділити наступні тенденції. Значно більша частина юнаків, ніж дівчат вважає творчу жінку раціональною (tем. = 2,26; при р≤0,05). Тобто стереотипною для чоловіків є думка про те, що творчі жінки розсудливі, перед прийняттям рішень намагаються «зважити всі за й проти», і перш за все намагаються спрогнозувати наслідки. Окрім раціональності юнаки бачать таких особистостей стійкими (серед. значення – 52,15) та позбавленими почуття гумору (серед. значення – 40,05)
У групі жінок виявлений інше шаблонне уявлення. Переважна їх більшість порівняно із чоловічою групою вважають творчих жінок некритичними, тобто не спроможними адекватно та неупереджено оцінювати себе, продукти власної діяльності, інших тощо, крім того вони важко, болісно сприймають критику. Також дівчата бачать творчих жінок хаотичними (серед. значення - 52), безвідповідальними (серед. значення – 47,15), розгубленими (серед. значення – 45,2), позбавленими почуття гумору (серед. значення – 43,8) та замкненою (серед. значення – 41.25).
На основі аналізу джерел, можемо зробити висновок щодо особливостей поглядів різних вчених на природу творчості. Деякі з них зазначають, що творчі особистості – хворі люди і все, що вони створюють свої шедеври у моменти загострення симптоматики, деякі ж навпаки притримуються думки, що творчі особистості більш адаптивні, їм легше знаходити вихід у складних життєвих ситуаціях, проте всі ці вчені вказують на те, що від природи люди наділені однаковими задатками, але з подальшим становленням особистості, з появою певних інтересів та мотивів відбувається нерівномірність їх розвитку. Таким чином з’являються видатні математики, музиканти, художники,  артисти тощо. Наші здібності – це певною мірою те, чому ми приділяли більше уваги. У сучасному суспільстві стає дедалі важче позбутися стереотипного нагромадження, яке транслюється з перших днів нашого життя. Тому й з’являється певна упередженість думок щодо творчих осіб. Ми легко піддаємося першому враженню і через це часто дискримінуємо інших людей.
Під час нашого дослідження ми виявили певні розбіжності у сприйнятті творчих особистостей. Юнаки вважають творчого чоловіка адекватним та спроможним знаходити вихід з будь-яких ситуацій, альтруїстичним та стійким, проте хаотичним і безвідповідальним. Жінки ж погоджуються з останніми двома позиціями (хаотичність і безвідповідальність) та окрім них додають взірцеву поведінку, емоційну нестриманість, ригідність та відсутність почуття гумору. Також, на думку обох груп студентів творчі чоловіки  використовують певні зовнішні орієнтири (шарф, берет, підвіска у вигляді гітари), які є «натяком» на їх творчу приналежність, мають різноманітний одяг, проте вони не обов’язково помітні у натовпі, це скоріш залежить від індивідуальних особливостей особистості, легкою мірою неохайний, непрезентабельний. Оточуючі поважають їх. Творчі чоловіки схильні прилаштовуватися під ті цінності та погляди,що панують у певному творчому напрямі, і це відображається не тільки на їх внутрішніх, особистісних позиціях, а й у зовнішності, мають нестандартне бачення соціальних норм, завжди готові до змін в собі, а досягнення успіху надихає їх на нову роботу.
  Для чоловіків творча жінка – це охайна а тому завжди приваблива, віддає перевагу повсякденній одежі. Характеризуючи поведінку, група юнаків притримується думки, що така особистість має своє нестандартне бачення соціальних норм. Крім того вони раціональні та позбавлені почуття гумору. Дівчата впевнені в тому, що одежа творчих жінок може бути чистою, проте не випрасуваною, або в них може бути не причесане волосся, а отже. Стосовно поведінки, студентки вважають, що такі особистості чітко та неухильно дотримуються правил, які диктує соціальне середовище. Домінуючими рисами творчої жінки є некритичність, неорганізованість,  безвідповідальними, розгубленими, відсутність почуття гумору та замкненість. Спільними ж виявилися такі стереотипи про творчу жінку:
-  використовують певні аксесуари, які є «натяком» на їх творчу приналежність;
-   усі люди, що оточують таких особистостей або поважають їх, або заздрять їм;
-  завжди помітні у натовпі, адже  прагнуть зовнішньо підкреслювати вибір творчого шляху;
-  обирають яскраві кольори для одягу;
-  у творчої жінки є різноманітний одяг для будь – яких життєвих ситуацій;
-  цілком адекватні у діях та вчинках;
-  емоційно нестримані у ситуації невдачі;
-   неспроможні опановувати власні почуття та емоційні стани, абстрагуватися та ефективно долати будь-які стресові ситуації;
-  творча жінка, що досягла певних успіхів, стає капризною, вибагливою.
СПИСОК ВИКОРИСТАННОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1.     Берн Ш. Гендерная психология [Текст] : учебник / Ш. Берн. – Спб.: прайм – Еврознак, 2004. – 320 с. – ISBN 5-93878-125-6.
2.     Дружинин В. Н. Психология общих способностей [Текст] : уч. пособ./ В. Н. Дружинин. – Спб.: Питер, 2002 – 368 с. – ISBN  5–314-00121-7.


1 комментарий:

  1. Это мой научный труд. Статья была опубликована в сборнике научных работ студентов, аспирантов и молодых ученых "Инсайт", выпуск 8, 2013 год.

    ОтветитьУдалить